Песник-критичар

Одабрани текстови, одломци и слично

____________________________________

Љубомир Симовић

ПРИБЕЛЕШКЕ НА МАРГИНАМА ИДЕОЛОШКЕ ПОЕЗИЈЕ

1.

Спремајући се за разговор Новија српска књижевност и критика идеологије, нисам одолео неочекиваном искушењу да тај однос погледам из тежег и непријатнијег угла — новија српска књижевност и апологија идеологије — и да поново прочитам нека дела песника који су били спремни да се осећају одговорнијим пред идеолошким него прод естетичким критеријумима. Схватио сам да је таквих пе-сама и песника било више, и да је апологија идеологије и њених носилаца и симбола трајала дуже него што мислимо. Што сам чешће читао те песме, био сам све уверенији да је тај проблем више занимљив психолошки и етички него уметнички, али да то ипак не може бити разлог да га књижевни истраживачи потнуно препусте  етичарима  и  психолозима.

2.

Питање односа књижевности и идеологаје код нас је актуелно не само зато што идеологија претендује и на естетске компетенције, а литература се од тих претензија брани, него и зато што понекад и сама литература такве претензије призива. Иако се идеологија од таквих претензија понекад јавно званично и принципијелно одрицала, никада није престајала да тајно и незванично и практично покушава да литературу држи под контролом. Један од начина да се литература привуче и контролише представљао је покушај да се однос између идеологије и књижевности дефинише модерније, либералније, демократскије. За тај однос су понекад и сами писци нудили мекше формуле, које су звучале толера-нтније, и мање застрашујуће, и које су зато биле још опасније. Учећи се на грешкама нашег социјалистичког реализма, наш социјалистички надреализам је питање односа поезије и идеологије постављао рафинираније, као питање односа поезије и историје, а питаље идеолошке одговорности као питање моралног и социјалног смисла поезије. Кад се један од наших социјалистичких надреалиста залаже за право критике да се поезији „суди са моралнополитичког становишта“, није тешко закључити да он то право тражи искључиво за моралнополнтичка становишта оне политичке групације која и иначе има сва права, и коју ништа испред оног подвученог и практично и не занима. Једном речју, понекад су писци тај свој подређен положај према идеологији покушавали да дефинишу с више еуфемизма, и да га тако учине подношљивијим и прихватљивијим. Међутим, било како тај однос био формулиеан, он се, по мом осећању, увек могао изразити једним одломком из једног дијалога између Фалстафа и принца Хенрија. У том дијалогу Фалстаф принцу каже: „Немој, кад будеш краљ, да вешаш лопове“; а принц Хенри му либерално одговара: „Нећу; ти ћеш“.

Читајући те идеологизоване песме, запазићемо да у њима нема граница у самопонижавању и песме и песника, као што нема граница ни у обожавању идеолошких божанстава. Приметићемо, такође, да нема разлике између самопонижавања коме се излажу, и обожавања коме се предају, припадници потпуно различитих, старомодних или авангардних, неразвијених или развијених, поетика. Иако говоре различитим песничким језицима, и на различитим

уметничким висинама, њихова опсењеност идеолошким божанством је иста, то јест безмерна, и њихова спремност на потчињавање том божанству је подједнака, то јест безрезервна. Један песник ће у својој песми казати да је плавет вођиних очију „дубља од бистрог неба“, а други ће отићи још даље, и написаће да је ,,небо плаво као очи“ вољеног вође. У првом примеру, дубина вође надмашује дубину неба, а у другом се вођа уздиже још више, и поставља се као мера небу. Наше револуционарное песме понекад нису ништа друго до беатификације и санктифика-ције атеистичких вођа.

Откуд та потреба атеисте за богом? Јер шта је, ако није бог, тај атеистички вођа чији је дух, за његовог песника, ,,дух безграничја“, и „дух маште што све нас ствара“, и који, лица преливеног ,,звезданим ливом“, „бескрају издаје налоге“? И какве су претензије тог вође, према схватању  његовог песника, ако се његова реч упоређује са запаљеним грмом? (Занимљиво је да ови песници своје вође као по правилу сликају, дефинишу и обожавају обилно користећи религиозне реквизите и симболе.)

4.

Питањима, која нам се намећу над оваквим песничким штивом, као да нема краја. Навешћу их само неколико. Како један песник може да се одлучи на један тако недвосмилено антипеснички чин? Зашто су сами песници нудили идеологији формуле помоћу којих ће их иделогија лакше претворити у своје слуге и службенике? Да ли је све то последица опадања стваралачких снага? Да ли опадање стваралачких снага доводи и до опадања моралних критеријума? Да ли је човек више спреман да служи онда када је мање способан да ствара? И да ли песник, кад награде из руку богова у које би могао да верује почну заслужено да изостају, полако и неприметио постаје спреман да их прима и из руку богова које би морао да презире?

Са овим последњим питањем, из области поезије и естетике дефинитивно прелазимо у области психологије и етике, у којима, вероватно, и почињу прави разговори на ову тему.

(Прочитапо 17. јуна 1988. године на симпозијуму „Новија српска књижевност и критика идеологије» у САНУ)

Преузето из књиге Љубомир Симовић: КОВАЧНИЦА  НА ЧАКОВИНИ, Ниш, Градина, 1990, 197 стр. ; стр. 103-106

 

Симовић први пут у Сазвежђу ЗАВЕТИНЕ

ЛеЗ 0004676

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s

ДАБА ШОН | КОМПАС, Да Баш Он

(001) Архив У ОСНИВАЊУ | ПРОТОТИП

СУРБИТА(р). Прототип слободне и бескрајне енциклопедије "Заветина"

(011) Архив У ОСНИВАЊУ > Прототип

(Шк)АРТ |Књижевни живот и смрт

(001) Архив У ОСНИВАЊУ > СУРБИТАPress

ЗАВЕТИНЕ Press. Лист против разних саблазни

(001) Архив УКАЗИВАЊА и ПРИКЉУЧЕНИЈА

ДНЕВНИК ПИСЦА. - Преображење Србије

(007) Архив ДИБИДрУС

ЗМИЈА БЕЛА КАО СНЕГ. На висијама слободе.Претек

(006) Архив У ОСНИВАЊУ > Прототип

МЕЂУПРОСТОР < dans l'espace entre, пространство между, utrymme mellan, ruang di antara , plass i mellom , espaço entre elas, spaco en inter, Zwischenraum

(003) Архив У ОСНИВАЊУ > Прототип

KOGITO KLUB - сито и решето ВЕЛИКИХ ПРЕТЕЧА │Портал Сазвежђе З

(005) Архив УКАЗИВАЊА и ПРИКЉУЧЕНИЈА

Најважније о Белатукадрузу (алиас М. Лукићу, 1950. - ) >Дошао мечки на рупу. - Портал Сазвежђе З

(010) Архив У ОСНИВАЊУ > Прототип

КОРЊАЧА | Кључ за одкључавање зарђалих...

(006) Архив УКАЗИВАЊА и ПРИКЉУЧЕНИЈА

ПРЕПЕВИ > неуспела мисија "САЗВЕЖЂА З"?

(17) Архив ДИБИДрУС

ПРВА СРПСКА РЕНЕСАНСА. "Сузовци", лист, (покренут у) пролеће 2007.

(019) Архив ДИБИДрУС

ТРЕЋА СРПСКА РЕНЕСАНСА

(10) Архив ДИБИДрУС

НЕЧИСТА СРБИЈА:трауматско искуство (титоизам)

(008) Архив У ОСНИВАЊУ > Прототип

Магазин ФАНИКА, а у ствари, погрешна процена, или о једном петлу-разбојнику

(007) Архив УКАЗИВАЊА и ПРИКЉУЧЕНИЈА

КАРНЕВАЛ КРАЈ ШУМСКЕ РЕКЕ | КАТАЛОГ ОСУЈЕЋЕНОГ ПЕСНИКА

(009) Архив У ОСНИВАЊУ - Прототип

Путеви Србије | Водич за (непо)колебљиве и радознале духом

(005) Архив ДИБИДрУС

ПРУГА„железничка линија 45. упоредника“: Бордо-Лион-Милано-Загреб-Београд- Пожаревац - Мишљеновац - Кучево - прелаз преко Дунава на Ђердапу – Крајова – Одеса

(003) Архив ДИБИДрУС

Бивше Друштво СУЗ - Дибидус. - Non, Je ne regrette rien

(002) Архив ДИБИДрУС

Салаши Севераца (1)

(16) Архив ДИБИДрУС

РЕНЕСАНСА | Српска ренесанса

(11) Архив ДИБИДрУС

ОПАЛО ЛИШЋЕ : Песме отпале из антологије "Несебичан музеј"

(001) Архив У ОСНИВАЊУ | Сурбита

ПЕЛАЗГИОН: Пудина долина.Концентрични кругови

(008) Архив УКАЗИВАЊА и ПРИКЉУЧЕНИЈА

КОЛО ЗАВЕТИНА. Група визионара.Пријатељи

(004) Архив УКАЗИВАЊА и ПРИКЉУЧЕНИЈА

ЧАСОПИСИ који више не излазе >"Људи месечеве светлости" - online ...

(002) Архив УКАЗИВАЊА и ПРИКЉУЧЕНИЈА

ЧАРДАКЛИЈА | Подрум Виноградара

(005) Архив У ОСНИВАЊУ > Прототип

ДАБА ШОН | КОМПАС, Да Баш Он

(009) Архив ДИБИДрУС

РЕЛИГИЈА ПОЕЗИЈЕ

(007) Архив У ОСНИВАЊУ > Прототип

Србија "ИЗМЕЂУ" | ИЗМЕЂУ БЕЛОГ И ШАРЕНОГ ТИМА : Вести из отаџбине и расејања

(004) Архив ДИБИДрУС

АРХИВ КЊИЖАРЕ ПИСАЦА (1). "УМЕТНОСТ МАХАГОНИЈА"- (рас)продаја књига и часописа, нових и старих, необјављених рукописа, планетарна, старинарница- антикварница на ваздушним пругама. Отворена нон-стоп. Возови на овој трансземаљској књижевној радњи не касне. Шта мислите: зашто?...

(13) Архив ДИБИДрУС

ЗЛАТНИ РАСУДЕНАЦ.Лист за антибирократску књижевност и критику

(002) Архив У ОСНИВАЊУ > ПРОТОТИП

Псеудоним "Сазвежђа З" > БелаТукадруз

(020) Архив ДИБИДрУС

СУЗ оркестар Мике Аласа

(001) Архив ДИБИДрУС

Салаши Севераца (2)

(002) Архив У ОСНИВАЊУ > СУРБИТАPress

ВАСЕЉЕНСКИ ЛИСТ. Новине Едиције Заветина

(006) ДИБИДрУС

Магазин ПЕТАО

(14) Архив ДИБИДрУС

ФАРМА ПРОТИВОТРОВА

(004) Архив У ОСНИВАЊУ > Прототип

МАЈМУНСКАЗАВЕРА.По Шкловском

%d bloggers like this: